Túl a Silk Way-rali féltávján

Nagy reményekkel rajtolt el idén a Szalay Balázs és Bunkoczi László alkotta Opel Dakar Team a 2016-os Silk Way-ralin. A NET’54 által támogatott páros mögött már 10 sikeres és izgalmas nap áll, az összesen 16 napig tartó Moszkvától Pekingbe vezető verseny során. A féltáv teljesítésén túl összefoglaltuk az eddig történteket.

Rajt a Vörös térről

Az első nap a páros az előkelő 110-es rajtszámot kapta, ezzel rögtön a gyári versenyzők mögé kerülve. Ami már biztos, hogy a tavalyi FIA világkupa-pontoknak köszönhetően egyféle abronccsal kell majd az Opel Dakar Teamnek teljesítenie a távot. A kialakult helyzetet Szalay a következőképpen jellemezte: „A tavaly szerzett világkupa-pontoknak köszönhetően FIA-prioritásunk van, ami egyrészt persze büszkeség, másrészt viszont most nehéz feladat elé állított minket, hiszen ez azt jelenti, hogy egyféle abronccsal kell végigversenyeznünk a Silk Way-ralit. Az eddigiektől eltérően nem használhatunk egyszer sárra, máskor meg homokra való gumit, hanem meg kell találnunk az arany középutat.”

Heves esőzés és törölt szakasz

A heves esőzések végett törölni kényszerültek a verseny első szakaszát. A legnagyobb problémát a sár okozta, ami a helikopterek felszállását is megakadályozhatta volna, így biztonsági okokból egyértelmű volt a szakasz törlése.

Baleset utáni visszatérés

A hétfői 4. napon került sor egy igazán gyors szakaszra. A legutóbb balesetet szenvedett Szalay nagyon várta az előtte álló napot, hiszen a vállsérülése óta ez volt az első éles versenyhelyzet, melyen egy gyors szakaszt kellett teljesítenie. „Rögtön a szakasz elején láttunk egy autót az árokban, egy másikat pedig felborulva az út szélén, ami óvatosságra intett. S az a helyzet, hogy talán túlságosan is visszavettem a tempóból, mert az időeredmény azt mutatja, hogy nem voltunk gyorsak. Az autó remek, az ülés is stabilan tart, nekem kell egy kicsit visszaépíteni a saját önbizalmamat” – mondta a versenyző. A páros a 40. helyre beérve teljesítette a távot.

Egyre jobb helyezések

A következő szakaszt már a 29. összesített helyezéssel zárták. A sikerhez ezúttal nagyban hozzá járult Bunkoczi Balázs is, mivel nagyon összetett és lendületes szakasz volt a navigáció szempontjából is. A többi versenyző szerint is ritka, hogy ennyire nagy kihívás legyen egy pálya teljesítése, mind a navigátor, mind pedig a sofőr számára. A következő sáros szakasz megviselte a versenyzőket és autóikat egyaránt. Az 568 kilométer hosszú útvonal a kazah sztyeppén vezetett végig. De Szalay és Bunkoczi itt is töretlenül haladt előre. A versenynap végére már a 26. helyen álltak az összesített eredménytáblán.

Rövid sprint

A fránya időjárásnak köszönhetően a 6. szakaszt két részre bontva hirdették meg a rendezők. Azonban egy patak megduzzadása és az erős széljárás miatt csak 111 kilométert kellett teljesítenie a versenyzőknek. A sprinten is jó időt futottak a magyarok, eredményükkel ezúttal már a 24. helyen szerepeltek az összesített táblán.

Rögös út vezet Kínába

A határ előtti szakasz a maga 76 kilométeres hosszával nem igazán kecsegtetett sok lehetőséggel az előrébbjutással kapcsolatban. Ez egy nehéz, saras, sziklás szakasz volt. A páros a 32. helyen végzett, így összetettben egy helyet előrelépve teljesítették a távot. Szalay Balázs így nyilatkozott a nap végén: „Összevissza csúszkáltunk a sárban, a gyakori vízátkelések miatt pedig a felismerhetetlenségig sáros lett az autó a szakasz végére. Egyszer egy kicsit el is keveredtünk emiatt, mert bár Laci bemondta, hogy negyven fokos szögben menjek balra, alig láttam valamit a szélvédőn, és megtippelni sem tudtam, merre van az.”

Féltengelytörés és nehézségek a 8. szakaszon

Szalay Balázs és Bunkoczi László a Silk Way-rali nyolcadik szakaszán kénytelenek voltak tengelyt cserélni. A Bortala és Ürömcsi közti szakaszon szenvedett törés miatt a páros 2 órán át szerelt a kánikulában. Szalay így nyilatkozott a történésekről: „Mély, homokos pálya volt a mai, de feküdt nekünk, úgyhogy nyomtam a gázt, ahogyan csak bírtam, de egyszer csak hallottunk egy kattanást, és az autó elásta magát a homokban. Eltört a bal első féltengely, és mi elveszítettünk vagy két órát a szereléssel. Még éppen világosban értünk ki a pályáról, de a táborba csak éjfél után érkeztünk meg, addigra már kopogott a szemem az éhségtől.” Ez volt a verseny leghosszabb és legkalandosabb napja. A 905 kilométer hosszú szakaszon a csapat kifogyott a vízből, így egy ellenőrző ponton kellett utánpótlást kérniük. Végül minden akadályt legyűrve a NET’54 által szponzorált csapat sikeres célba érésnek örülhetett a 8. szakasz végén is.

 

Képek forrása: www.dakar.hu